A mai bejegyzésben a dropshipping módszerről fogok írni, ami egy általánosan ismert (internetes) pénzkereseti forrás lehet. Megpróbálom bemutatni az előnyeit és hátrányait is, de mivel én magam nem csinálom, igyekeztem minél több információt összeszedni róla, még aktív dropshipperrel is beszélgettem.
Iratkozz fel a youtube csatornámra (1000 feliratkozó a cél 😉 ), ott hétről-hétre, napról-napra tudod követni a kiadásaimat, illetve néha a bejegyzéseimet is meghallgathatod.
Sokan kezdik dropshipping karrierjüket valamiféle online kurzussal – amit egy Youtube reklámban láttak. Szerintem ezek egyszerű átverések (betarthatat ígéreteik és árazásuk miatt), de azért pár alapinfót meg lehet tanulni belőlük. Ha induláshoz szeretnél egy kis „profi” segítséget, nézz meg Udemy-n két kurzust 30 euróért (vagy éppen ingyen), aztán szakfórumokon keresgéld a megoldásokat a problémákra. Ha google előtt töltesz egy napot, akkor szinte garantált, hogy el tudsz indulni.
Mielőtt azonban elkezdenéd tudd, hogy ez egy üzleti vállalkozás, ami nem megoldás (legalábbis nem egy csodamegoldás), hanem egy nagy halom probléma, amivel néha pénzt is lehet keresni. Sok meló és nem jön be mindenkinek. Sőt, elsőre szinte biztos, hogy nem fog sikerülni és pénzt is fogsz veszíteni.
A dropshipping lényege, hogy eladsz valamit, amit te is csak megrendelsz (mint egy kereskedő), a rendelést pedig úgy adod le, hogy a te vevőd portájára érkezzen a termék. Elméletben egyszerű, hiszen nem áll a pénzed az árukészletben, hozzá sem kell nyúlnod semmihez, csak a számítógéphez és a világ bármely pontjáról végezheted.
A piacot az amazon és egyéb értékesítő oldalak megjelenése hívta életre, ez biztosított nagy volumenű platformot az eladók számára. A hazai árusok közül sokan vaterán és majd a jófogáson árusítanak. Persze saját (általában shopify) boltot is lehet nyitni, ilyenkor a nehézség a forgalom és a bizalom kiépítése.
Tehát a dropshipping elméletben egy nagyon egyszerű üzleti modell. Természetesen, ami egyszerű, az nem mindig könnyű pénz.
Árukészlet
Szuper dolog, hogy az árukészlet nem nálad áll, hiszen így minimális befektetéssel lehet pénzt keresni. Sokan nem tudják, de a kiskereskedelem egyik legnagyobb ellensége a lassú készletforgási sebesség, ami különösen nagy baj, ha trendek, divatok befolyásolják a keresletet.
Az árukészlet hiánya azonban problémákat is okozhat. Ha a partner, akitől rendelsz nem (jól) teljesíti az ügyletet, akkor a te üzleted kap rossz értékelést, a te üzletednek kell olyan problémát megoldania, amiről nagyjából semmit nem tud.
Ráadásul az áru útja általában Kínából indul. Nem biztos, hogy mindenki dolgozott már kínaiakkal, de egészen már kultúra. Máshogy oldják meg a problémákat, egészen más elfogadott az üzleti életben. Erre fel kell készülni.
A bolt nyitása
Az egyik első dolog, amit a dropshippernek el kell dönteni, hogy hol nyisson boltot. Megteheti ezt egy online piactéren (Amazon, eBay) vagy saját domainen (honlapon). Mindkettőnek megvan az előnye és a hátránya. A saját domain esetében a generikus (azaz nem hirdetéssel elért) forgalom sokkal lassabban épül fel, illetve a piac megcélzásának tudatosan kell történnie, cserébe amikor beindult az oldal a saját tulajdonodban van, nagy kontrollod van felette. Nyilván az értékesítési funnelt jól el kell találni.
Az online piactereken többet lehet próbálkozni (a tévedés költsége nem olyan magas), de nem mind lelkes a dropshipperek miatt, illetve a verseny is sokkal gyorsabban épül fel.
Alapvetően sem Amazonon, sem eBay-en sincs tiltva a dropshipping, amennyiben újra van brandelve a termék és az eredeti számla nincs csatolva a termékről. Az eBay ráadásul kiköti azt is, hogy neked kell postáznod a terméket, tehát direktben nem küldetheted oda az árut a vevődnek. Innentől kezdve viszont van árukészleted, szóval (kicsiben) marad az illegalitás vagy a saját domain.
Értékelések
Az online piacterek másik nagy hátránya lehet, hogy algoritmusok kezelik a kereséseket. Ezek pedig a legjobb felhasználói élményt próbálják elérni, jelentsen ez bármit. Ennek egyik legkellemetlenebb eleme, hogy a jó (és számos) értékelés mindennél fontosabb. Annyira fontos, hogy sokan pénzért vesznek értékelést, ami természetesen nem szabályos, de sokszor még így is jobban megéri, mint lassan elindulni.
Az értékelések hasznosak és a vevőnek valóban jó, ha az eladók sok pozitív visszajelzésre törekszenek. Azt azonban érdemes nem elfelejteni, hogy az interneten mindig vannak, akiknek a legjobb jószándékkal sem lehet a kedvükre tenni. És akkor ezen felül bejönnek azok a bajok, amiket a használt rendszerek okoznak. Posta elveszít egy csomagot vagy a partnered hibás terméket küld, vagy bárhol elakadás van a folyamatban: a te értékelésed és a keresési pozíciód esik. Ezen pedig nagyobb volumennel lehet javítani, ami egy nagyon rossz spirált hozhat létre. Rossz esetben bezárják, jobb esetben csak hátrasorolják a boltod.
Verseny
Amit te, aki pár órát utánaolvasott, meg tud csinálni, azt bárki meg tudja csinálni. Ráadásul lehet, hogy több automatizmussal, jobb kódokkal, esetleg nagyobb tőkével. Még az is lehet, hogy semmi mást nem csinál valaki, csak figyeli a sikeres boltokat és egy az egyben lemásolja. Arról nem is beszélve, hogy a beszállítóid egy perc alatt cserélni tudnak direkt értékesítésre. (Ez utóbbi saját domainen annyira nem jellemző – bár a termékcsaládra könnyen nyitnak ugyanolyan boltot. A hirdetéseket pedig percek alatt másolják.)
Emellett fontos megjegyezni, hogy ma azért tudunk a dropshippingről beszélni, mert az utóbbi pár évben nagyot nőtt. Mára már szinte mindenki hallott róla, aminek a nagy hátránya, hogy a verseny növekszik. Ugyan ma talán könnyebb elindulni (többen oktatják, vannak kisegítő szolgáltatások), de a konkurencia is megnőtt. Az viszont erősen belemar a marzsba (terméken elért nyereségbe).
Termékek
Ugyan dropshippingnél a termék elméletben könnyen cserélhetőek. De ahogy írtam, a verseny elég erős. Van értelme olyan termékkel foglalkozni, amin a nyereséged darabonként pár cent? Persze, hogy nincs! Ha jártál már dropshippinggel kapcsolatos fórumon, a kérdések jó része azzal kapcsolatos, hogy hogyan válasszon jó terméket (a másik jelentős része a reklámokkal kapcsolatosak).
Különösen az a kérdés, hogy hogyan válassz olyan terméket, ami nemcsak most, hanem egy hét, egy hónap múlva is nyereségesen eladható. Ezen felül a saját életszínvonaladat és egyéb kiadásaidat is fedeznie kell. Mint egy vállalkozásban.
Ezekkel senkit nem lebeszélni szeretnék a dologról, sőt beszéltem olyannal, aki igen szép vagyonra tett szert dropshippingből.
Lehet-e pénzt keresni dropshippinggel?
Balázs – azt kérte, hogy így hivatkozzak rá – ennek egy alfajával a retail arbitrázzsal foglalkozik. A bejegyzés maradék részében a beszélgetésünket foglalom össze (természetesen nem elhanyagolható segítséget nyújtott a többi rész megírásában is).
A retail dropshipping azon módszerek összefoglaló neve, amikor az egyik platform kiskereskedőjének ajánlatait adja el egy másik platformon úgy, hogy a vevő címét adja meg rendelési címnek.
Ő már régebben benne van az üzletben, neki még sikerült „ingyen” elindulnia. A termékeknél azt találta, hogy a nagyobb (100 ezer forint feletti) termékeknél túl nagy az esély a csalásra. (Ha meg is érkezik a termék, azt néhányan letagadják és visszaigénylik az összeget, ez ellen nagyon nehéz védekezni.) Nyilván a kis értékű termékeken pedig nincs komoly nyereség, csak munka, így ezen két határ között dolgozik. A megcélzott nyereséghányad 10% felett van, a 30%-os termékeket már megéri kiemeltetni, ami jelentős forgalomnövekedést okoz. Ha saját boltod van, akkor a konverziótól függően még 10% feletti marzs is kevés lehet.
Ami ezen a számon még emelni tud, hogy a beszerzést nem muszáj készpénzzel fizetni. Őszintén engem ez lepett meg a legjobban, de sokan valamilyen úton-módon ajándékkártyán kapnak fizetést (vagy ajándékot), viszont készpénzre van szükségük. Ezeket az ajándékkártyákat névérték alatt meg lehet vásárolni. Természetesen óvatosnak kell lenni, mert a felhasználói fiók elvesztésével járhat, ha véletlenül illegálisan megszerzett kártyát váltasz be (amire van némi esély).
Költségek
Mivel Balázs nem tartja be szigorúan az oldalak felhasználói feltételeit, gyakrabban kell fiókot cserélnie. Néha ráadásul a paypay fiókját is elveszíti, vele együtt a le nem hívott pénzt is. Emiatt nem könnyű havi költséget számolni, de az állandó kiadások mértéke is 250 ezer forint körül van. Ebben főleg szoftverek szerepelnek, amik csökkentik a robotmunkát és a lebukás veszélyét.
Nyilván azok, akik saját domainen indítják a boltjukat, azok egészen más költségekkel találkoznak. Ha valaki ügyesen csinál saját honlapot, akkor akár jóval kevesebbel is megússza, de ott a reklámok költsége lehet túlságosan magas (Balázsnak az eBay algoritmusa miatt nem szükséges reklámoznia). Hiába adsz el 2000 forint hasznnal egy terméket, ha a reklámok költsége még ennél is több..
Mivel Balázs módszere jelenleg kicsit rabló-pandúr játék, így azt várja, hogy 2-3 éven belül már nem tudja majd folytatni az üzletet, addig is igyekszik minél több tőkét összeszedni.
Összességében a dropshippinggel lehet pénzt keresni, de ahogy a bevezetőben írtam, egyáltalán nem az a gazdagodj meg gyorsan módszer, ahogy azt kamuguruk beállítják. A verseny nagy, pár centes termékkel várhatóan nem fogsz meggazdagodni, és rengeteg munka vár rád, ha belevágsz!
Remélem tetszett a bejegyzés, kommentelj bátran, nézz körbe, vagy oszd meg a barátaid közt (kattints a lenti facebook gombra).
Neked van tapasztalatod a dropshippingel kapcsolatban? Esetleg megvásároltad valamelyik kamuguru kurzusát?
Van már hazai beszerzési forrás, ami pont ezeket a fájdalompontokat védi ki; nem kell előre fizetni az áruért, csak akkor, amikor vevő akadt rá. Az automatikus készletinformációknak köszönhetően pedig nem fordulhat elő, hogy bármi kifogyna, nem is beszélve arról, hogy az árucikkek minősége is top kategóriás.
Én csak ajánlani tudom, magam is használom, akkor is jó, ha a meglévő shopodba kell kiegészítő árukészlet, szezonális termékek, vagy új tematika. Ha pedig eleve nagy látogatói számmal, követői táborral rendelkezel, akkor egyenesen kézenfekvő egy új bevételi lábat építeni hazai dropshipping katalógusból, rizikó, pénzügyi befektetés és felesleges beszerzési nyűgök nélkül.
Persze, abban igazad van, hogy kell vele dolgozni, de mivel nem? Hál’ istennek a háttérfolyamatok automatikusan le tudnak futni, nem kell sem csomagolnod, sem rendeléseket visszaigazolnod, minden megy magától, ‘CSAK” az értékesítésre fókuszálhatsz, maga a shop önjáról.
A napágyban laptoppal az ölében sütkérező dropshipper milliomos képe már régóta sejthető, hogy eltúlzott.
Köszi a választ!
Ha esetleg van kedved, írhatsz a tapasztalataidról itt a kommentek közt is, de ha úgy érzed hasznos lehet, akkor bejegyzésként szívesen kiadom. 😉