Használtruha piac – a tökéletes aukció?

Ahogy nekem sem, szerintem az olvasóimnak sem a kedvenc terepe a használtruha üzlet, de a működésük közgazdasági szempontból izgalmas lehet. A múltkori látogatásom célja sem a saját, hanem KonyhaTündér boldogsága volt még úgy is, hogy az én ruhatáram bővült végül. A saját örömömet az üzleti modell vizsgálata adta meg, mely valójában egy árverés, aukció.

Elindítottam a facebook csoportunkat, ahol gyakrabban és más formában is tudjuk tartani a kapcsolatot. Lépj be te is!
A bejegyzés hallgatható verzióját itt találod.

Árverések

Az árverésekről mindenki hallott már, de leggyakrabban az angol árverésre asszociálunk, mely az előző licitálónál magasabb ár megadásával történik. Ugyan szabályaiban, működésében ez a legegyszerűbb, de céltól függően vannak hatékonyabb módszerek is. Az összes árverés célja, hogy a legmagasabb árat próbálja kihúzni a vevőkből, amit hajlandóak fizetni. Angol árveréseknél gyakorlatilag a második legmagasabb árat kiadni hajlandó vevő rezervációs ára felett picivel veszi meg a nyertes. (Reméljük, hogy önmagára senki nem licitál.) Ez persze akkor igaz, ha nem működnek egyéb erők a közönség soraiban. Néha egy komoly vevő ellen nem licitál senki, mert tudják, hogy felesleges, vagy a versenyszellem a logikusnál magasabb árat eredményez.

aukció

A holland árverés magasról indul, majd folyamatosan csökkentik az árat, és az első ajánlat nyer. Ez hatékonyabb módszer lehet a legmagasabb vevői árajánlat megtalálására.

A használtruha-kereskedelem egy része valójában ezt a módszert alkalmazza, amikor az új áru érkezések napján felemeli az árakat, majd idővel egyre nagyobb kedvezményeket ad. A logika az, hogy ami teljes áron nem ment el, az majd valamennyi kedvezménnyel el fog. (Ami pedig a végén marad, az a selejt, ennek felhasználására is vannak stratégiák.) Vagyis a legmagasabb értékű ruhák kelnek el először, a fogyasztók pedig a pénztárcájukkal szavaznak (ami talán a legőszintébb módszer) arról, hogy mennyit ér egy ruhadarab.

A rendszer persze nem tökéletes, hiszen nem ugyanazok az emberek térnek be ezekbe a boltokba minden nap, ráadásul az évente egyszer-kétszer vásárlók nem a kedvezmény, hanem a szükség miatt mennek, így ők kevésbé árérzékenyek. Mégis, ha hozzátesszük, hogy egy nap akár több boltot is meg tudunk látogatni (ami miatt némi szimpátiát kérek), akkor könnyen belátható, hogy a holland aukció analógiája mennyire pontos.

Léteznek zárt licites árverések is, ahol az licitek csak az árverés végén, a borítékok kibontásakor derülnek ki: így próbálják biztosítani, hogy mindenki a lehető legmagasabb ajánlatot adja. Általában jótékonysági rendezvényeknél, nagy értékelési különbözeteknél érdemes ezt a fajta módszert használni.

Jellemző módszer még a legmagasabb licitet adó, de a második legmagasabb áron megvásárlandó ún. Vickrey-aukció is.

Illegális aukció

Az árverések erős motivációt adnak azoknak, akik szeretnek győzni. Ilyenkor előfordul az is, hogy a racionálisnál magasabb árat fizetnek az áruért. Van azonban olyan licitálási módszer, ahol a racionális stratégia megszabadít minden pénzedtől.

Amennyiben a vesztesnek is ki kell fizetnie a licitje értékét, megfelelően kis léptéknél folyamatos a motiváció, hogy újabb és újabb ajánlatokat tegyenek az emberek. Ennek oka, hogy minden licit csupán az új licit és jelenlegi ajánlatom különbségébe kerül (hiszen a korábbit így is, úgy is ki kell fizetni), a jelenlegi ajánlat értéke már elsüllyedt költség. Emiatt racionális egy 100 fabatkás árura 500 fabatkával licitálni, ha előtte 498-at már kifizettél érte (a semmiért).

A legtöbb országban ezek az aukciók tilosak, de ha mégis ilyennel találkozol, akkor a másik irányba kell szaladni. (Az interneten korábban reklámoztak hasonlót: csinos hölgyek különböző nagyértékű eszközöket vásároltak „fillérekért”.) Az egyetlen stratégia, amivel meg lehet szakítani az ilyesmit, ha nagyobb licitlépést teszel, mint amennyit ér az áru bárkinek. A probléma ilyenkor, hogy a szervezők sokszor pontosan tudják, hogy illegális tevékenységet folytatnak, tehát várhatóan megjelenik egy magasabb ajánlat, és hiábavalóvá válik a kiadott összeg.

Neked melyik árverési stratégia a kedvenced, egyáltalán részt vennél-e aukciókon?

Az év elején tapasztalatom szerint többen jelentkeznek pénzügyi coachingra és befektetési oktatásra. A változási szándékot fontosnak és üdvözlendőnek tartom, mindazonáltal hasznos, ha nem csupán egy „diétát”, hanem valódi életmódváltozást próbálunk végigvinni. Ennek része lehet a fent említett szolgáltatások egyike, de semmiképp nem a megoldása.

One comment on “Használtruha piac – a tökéletes aukció?”

Comments are closed.