Influencer marketing: az új MLM?

Az utóbbi évek egyik nagy trendje az influencer marketing. A Youtube és más közösség platformok térnyerésével már nem csupán a legtöbb követővel rendelkező influencereket keresik a cégek, hanem az ún. mikroinfluencereket is. 

A Facebook csoportunkban gyakrabban és más formában is tudjuk tartani a kapcsolatot. Lépj be te is!
A bejegyzés hallgatható verzióját itt találod. (Ezen a héten KonyhaTündér végleg bizonyítani szeretné, hogy ő az egyetlen hozzáadott érték a blogon, ezért az ő hangjával hallhatjátok a bejegyzést!)

Az alapötlet nagyon tetszik: mivel a Youtube videók/blogok egy jobban szűrt közösséget érnek el, sokkal célzottabban lehet elérni a célközönséget. Ez jó annak is, aki reklámoz (pontosabban éri el a célcsoportot), a tartalomgyártónak is, aki pénzt tud keresni, és annak is, aki így kevesebb irreleváns reklámot lát.

influencer marketing

Némelyik szponzorált tartalom pedig – ha megfelelően van elkészítve – , akkor kifejezetten élvezhető.

Természetesen nem megfelelő influencer kiválasztásával a fő célcsoportot is el lehet idegeníteni, de ez már egy másik történet.

A problémák

Sokat gondolkodtam, hogy hogyan vezessem be ezt a témát. Ahogy fent írtam, az alapötlet zseniális, a piac működése mégis már-már MLM szinten aggasztó. Gyakorlatilag az évek során eljutottunk oda, hogy amit Youtube videóban reklámoznak, az vagy átverés, vagy az MLM termékekhez hasonlóan van árazva. Aki esetleg nem tudná, ez brutális túlárazást jelent.

Ez a túlárazás teszi lehetővé azokat a megmosolyogtató ajánlatokat, amikor egy terméket 3 ingyen hónappal, majd 83% kedvezménnyel adnak. Kicsit olyan, mikor a kamuguruk „value stackinget” használnak, hogy az értéktelen kurzusukat rád sózzák (hihető, hogy 2000$ értékű árut adsz 99,99$-ért, Tai!).

Az alapvető probléma kettős: egy részről túl sok az influencer, és azok tudnak megélni, akik kevésbé válogatnak a szponzorok közt. Más részről viszont, még ha valaki korrekt módon próbálna is eljárni, nem biztos, hogy megvan a megfelelő tudása a termék minőségének felméréséhez. Erre jó példa a Manscaped, ami nagyon ment pár éve a Youtube influencerek közt. Még ha tetszett is a marketing, ami tényleg nagyon sok helyen hallható volt, a termék (tesztek szerint) igencsak elmaradt a piac legjobb termékeitől. 

Elvárható egy influencertől, hogy kipróbálja a szponzor termékeit? Vagy az, hogy összehasonlítsa a versenytársakkal?

A válasz véleményem szerint attól függ, hogy hogyan tekintesz a tartalomgyártóra: egy marketingeszköz, ami szórakoztatással ad el termékeket, vagy egy bizalmi pozícióban levő társ, akinek kiszervezted az információs/szórakoztatási igényed, cserébe reklámok, ajánlások nézésével támogatod. Akármennyire is szeretném, hogy az utóbbi legyen a jellemző, érthető módon az ilyen tartalomgyártók megélhetési hátrányba kerülnek.

Megtévesztő marketing

A megtévesztő marketing következő szintje, amikor a terméket nem a valóságnak megfelelően reklámozzák. A VPN-ek sokáig olyan funkciókkal reklámoztak, amelyeket a web 2.0 mindenki számára biztosít. Tehát technikailag igaz, hogy a VPN-el együtt megvan, de nélküle is meglenne. A VPN-eknek ugyan megvan a helyük, de nem véletlen, hogy az emberek többsége nem használja. Egyébként a tapasztalataim szerint tisztult a piac, a legtöbb szolgáltató már a virtuális lokációra helyezi a hangsúlyt.

Engem személyesen az zavar, amikor az influencerek nyilvánvalóan nem mondanak igazat. Ez jól tetten érhető, amikor azt mondják, hogy függőséget okozó mobilos vagy számítógépes játékokkal játszanak. Nem, senki nem játszik azzal a játékkal! Ahogy azt is nehezen hiszem el, hogy meglett férfiak tízszeresen túlárazott (kommentek szerint) ízetlen gabonapelyhet esznek reggelire. Ez számomra erősen rombolja a felépített bizalmat.

Ami már átverés

Ha egy cégnek nagy marketingkerete van, az sokszor azt jelenti, hogy a termékfejlesztésre nincs elég. Ha e mellett a termékről valótlanságot is állítanak, akkor az már átverés. Tehát ha azt mondja valaki, hogy a legjobb minőségű japán acélból van a kése, akkor legyen tényleg jó minőségű. Bár lehet jogos védekezés, hogy Japánnak alapanyagok hiányában csak rossz minőségű kései vannak. Viccet félretéve, az ilyesmi szerintem nem csak megtévesztő marketing, hanem átverés is.

Ha a cég marketinganyagai (és a tartalomgyártókon keresztül sugárzott marketingüzenetek) szerint skót birtok állítólagos vásárlásával nemesi címet kaphatsz, akkor annak is igaznak kell lennie. Minden mást átverésnek tekintek.

Végül nem beszéltünk még a pénzügyi piacon marketingelt átverésekről. Most nem beszélünk a unit-linked biztosításokról, mert azokat értékesítők adják el. Szép számú Ponzi-séma és egyéb bedőlő platform támogatta már a Youtubereket (nemrégiben az FTX dőlt be). Ez utóbbi ráadásul sok offline üzletet is támogatott, tehát jogosan érezhették páran, hogy valódi üzletről van szó.

Összességében az én tapasztalatom szerint amit Youtube videóban reklámoznak, az legjobb esetben is túlárazott, túlígért termék, de az esetek többségében inkább szimpla átverés. Ezzel gyakorlatilag magukra veszik az MLM legrosszabb tulajdonságát (hogy nem tudnak versenyképesek lenni a piacon). Nem is véletlen, hogy eddig az összes ilyen irányú megkeresést elutasítottam. A Youtube reklámokkal jobbak a tapasztalataim (természetesen, ahogy a szponzoroknál, a reklámoknál sem tudom még a felét sem ellenőrizni), de néhány kirívó esettől eltekintve jobban bízok bennük.

Comments are closed.