Járművásárlás: életem legrosszabb pénzügyi döntése

Eladtam. Megkaptam érte a végösszeget, és már csak a bejelentés van hátra. Már régóta tudom, hogy a járművásárlás nagyon rossz befektetés, de most, hogy lezártam életem ezen időszakát, konkrét számokat is tudok mondani. Remélem ezzel a bejegyzéssel hű emléket tudok állítani 45 ezer kilométer számára.

Ne feledd like-olni a facebook oldalam, hogy ne maradj le egy bejegyzésről sem. Ha csak a végeredmény érdekel, kattints ide.

Vásárlás

2012-ben vásároltam meg, enyém volt az első forgalombahelyezés, de sajnos az első karcok nem. Bemutatómotor korában valaki megtörte, így én már sérülten, némi (bár így utólag visszatekintve nem valami izmos) alkuval hozhattam el a szalonból. 250 köbcenti, nem túl kényelmes, szép zöld, életem első igazán saját motorja. Jó pár egyetemi év ösztöndíja (és munkája) kellett ahhoz, hogy összejöjjön az összeg (1,1M forint), de nem bántam, mert nagyon vágytam rá. Már ekkor sem éltem nagy lábon, sőt!, de akkoriban az a vicc járta, hogy a rókát, aki kicsapongó életet él, túráztatja a nyuszi, hogy ennyi pénzből már porsche-t vehetett volna. A róka megelégeli és megkérdezi a nyuszikától: a te porsche-d hol van?

járművásárlás_motor

Nos, ez volt az én porsche-m. Nem érdekelt a külseje, de az autópályán kívül az utak királya voltam. Máig hihetetlen számomra, hogy nem kaptam soha büntetést, de elég jó érzés az órás dugót percek alatt magam mögött hagyni.

Pár kisebb esésen kívül egy komolyabb baleset ért minket, egyszer egy parkolni kívánó hölgy alacsony sebességgel rámhúzta az autót. Szerencsére nem lett nagy bajunk (bár majdnem egy teljes szezont kihagytam az ügyintézések miatt). Anyagilag egyébként nem jártam vele rosszul, a javítási költségek levonása után nagyjából 240 ezer forint készpénzt kaptam. Sajnos ez nem nyereség, hiszen az eladáskor nagyjából ennyivel kisebb árat tudtam érvényesíteni.

Tőkeköltség

Azt kell mondjam, hogy ez meglepett. Remélem, mindenki tisztában van a pénz időértékével. Egy 2012-es forint 2020-ban sokkal többet ér. Röviden írtam róla itt. Én 6%-kal számoltam, hogy kicsit magasabb legyen, mint a kockázatmentes befektetés, de az eredmény engem is váratlanul ért. Ha akkor okosabb lettem volna, most csak a költségeim hozamából majdnem vehetnék újonnan egy hasonló motort. A kamatos kamat nem vicc!

Benzin

Őszinte leszek, ugyan 2014-től kezdve majdnem az összes blokk fel van vezetve a költségvetés táblázataimba, de nem adtam őket össze. 3,6l-es átlagfogyasztással (egyszer sikerült 100 km 3 liter alatt is, de nem úgy kell élvezni a motorozást!) és 370 forintos átlag benzinárral számoltam (sajnos az utóbbi időszak alacsony árait alig tudtam kihasználni). Ha nagyon szigorúan hasonlítjuk össze, akkor a benzin árának egy része elment volna különböző jegyekre, de erre most nem térek ki külön. Ha valaki szeretné, számolhat 50%-kal.

Fenntartás

Én nem vagyok jó gazdája az eszközöknek. Részben ezért is adtam el. Nem vagyok teljesen meggyőződve arról, hogy a karbantartás megéri (nyilván minél nagyobb értékű az eszköz, annál jobban). Rengeteg időráfordítással jár, pénzbe kerül, és szakértelem kell hozzá. Sajnos ezek közül csak pénzt tudok felmutatni, de vajon megtérül ez a befektetés?

Annak ellenére nagyon magas ennek a kategóriának a költsége, hogy mindent minimumon futtattam: az első 1-2 szervizen kívül független telephelyre mentem. 2 nagyobb dolog volt, a lánc és gumicsere és a szelephézag igazítása, ennek ellenére a valódi költségem több, mint 15%-a erre ment el. Ha valaki hasonló motort venne, számoljon rá nagyobb összeggel, mert így visszagondolva nagy szerencse, hogy ennyivel megúsztam!

Az autóknál azt látom, hogy rendszeres tétel a burkolat és az alváz mosása. Nálam ez is elmaradt, de nyilván lelkesebb motorosok nem járnak annyira koszos motorral, mint én!

Adók és biztosítás

Vagyonszerzési illeték, eredetvizsga, műszaki vizsga, kötelező biztosítás, sajnos még a 250-es kategóriában is sok pénz. (Áfát nem számoltam bele.) A casco kötése egy esetben fordult meg a fejemben: 2016 magasságában egy nem zárt udvarból csak azért nem vitték el, mert a szabálytalanul parkoló kisteherautótól nem tudtak odatolatni hozzá. Persze erre a lakat levágása előtt is gondolhattak volna…

Végeredmény

Szerencsére még idén el tudtam adni, így a jövő évi olajcserével, műszaki vizsgával már nem kell bajlódnom. Végül 410 ezer forintot kaptam érte, ami egy kicsit kevesebb, mint szerettem volna, de érthető: a balesetes motorokért nincs nagy tolongás. Összességében a kártérítéssel együtt hasonló összeg jön ki, mint a hasonló korú és futásteljesítményű motoroknál, amiket 700 ezer forintért hirdetnek (gondolom 600-650 ezer forint körül el lehet vinni őket is). 

járművásárlás

Ami számomra hihetetlen, hogy több mint 3 millió forintról mondtam le annak érdekében, hogy az utóbbi 8 évet együtt tölthessem a motorral. A valamivel több, mint 45 ezres futásteljesítményen tehát 6755 forintot 100 kilométer költsége (ennek a benzin csupán az ötöde). 

Ha az eszemre hallgatok, teljesen igazam van a címben. Pénzügyileg tényleg a legrosszabb döntésem volt a motor vásárlása. Ha a mai eszemmel újra ott lehetnék, egyértelműen nem venném meg. Ekkora összegből nagyjából 100 napra bérelhetnék magamnak hasonló kaliberű motort. Vagy vehettem volna egy idősebb, használtabb motort. Lehet, hogy többször mentem volna szervizbe, de a teljes költségem biztosan kevesebb lett volna. Ha mást nem, kiegészítőket mind használtan vegyél!

Élmények

A pénzügyi elemzés határaihoz értünk. Hogyan árazom be azokat az élményeket, amiket a motor nyergében ülve kaptam? Lélegzetelállító helyeken jártam Európa több országában, gyakorlatilag fiatalkorom majdnem minden egyes fontos pillanatánál ott volt, és nem utolsó sorban rengeteg közös élményt szereztem a motornak hála KonyhaTündérrel. Nem tudom, és nem is akarom kiszámolni, hogy mennyit érnek ezek az élmények. De végeredményben ez egy játékszer, amelyet felelőtlenül vásároltam, ez pedig hiba volt.

Remélem tetszett a bejegyzés, jövő héten csütörtökön jelentkezem, addig is kommentelj bátran, nézz körbe, vagy oszd meg a barátaid közt (kattints a lenti facebook gombra).

Korábbi bejegyzéseket itt találsz:

5 comments on “Járművásárlás: életem legrosszabb pénzügyi döntése

  1. érthetô a levezetés, de mégis több ponton hibás:

    – száz napra bérelt motort is kell tankolni, ha nem csak parkolsz vele
    – ha a száz nap alatt csak parkolsz a bérelt motorral, akkor is ugyanúgy elmegy a bérleti díj és véget ér a bérlet.
    – ha abból a szemszögbôl vizsgálod a kiadásokat, hogy 8 éven át 2.4 millió forintért volt egy menetkész jármûved, akkor úgy jön ki a matek, hogy napi 820 forintért (2 BKV jegy áráért) megvolt a lehetôséged, hogy oda menj, ahova akarsz és akkor, amikor akarsz.

    1. Köszi!

      A 100 nap egy durva becslés volt (hirtelen napi 20 ezer forintos díjért találtam, így kb a benzin és tőkeköltség is kijött volna). Az viszont igaz, hogy az esések nem biztos.

      Vigyázni kell a napi költségekkel, mert elég becsapósak: sajnos nem kapsz napi fizetést, és ha összeadod ugyanúgy kijön a hatalmas végösszeg. (Ha percre osztod le, akkor egy forintba se került 🙂 )

      Itt írtam róla bővebben: http://konyhakontrolling.hu/?p=222

  2. Ha valaki felírja a költéseit és a bevételeit az már fél siker egy anyagilag független út felé. Talán egy pénzt termelő eszközt kellett volna először venned, vagy a motor mellett. Én ingatlannal csináltam, de tudom majd jönnek huhogók. Mindig igyekeztem a céljaimat és a vágyaimat egyeztetni. Az ingatlanból bejövő pénzeket is mindig ketté vettem és új ingatlant néztem, illetve a vágyaimra is költöttem. Ma már majdnem ingyen termelnek a befektetések és az élmények is meg vannak. Így 50 felett egyre jobban tolhatom az élmények felé a dolgaimat.
    Ráadásként a gyerekeimet is megfelelő módon taníttathattam. Ma 3-4 nyelven beszélnek (nem csak tanultak). Így

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.