Le ezekkel az üzleti modellekkel!

Vannak olyan üzleti modellek, amelyek fennmaradásáért nem tennék sokat, sőt ha lehetne, inkább ellenük dolgoznék. Ebben a bejegyzésben tehát olyan rossz üzleti modellekről, árazási stratégiákról írok, amelyekből nem bánnám, ha kevesebbet látnék. Az online területtel kapcsolatban már írtam itt, ezért ezt csak röviden említem.

Elindítottam a facebook csoportunkat, ahol gyakrabban és más formában is tudjuk tartani a kapcsolatot. Lépj be te is!

A bejegyzés hallgatható verzióját itt találod!

Némelyik ilyen modell az internetes vásárlás azon alapgondolatából indul, hogy a havi előfizetés az igazi cél. Nem értsetek félre, teljesen megértem az alapelvet a cég oldaláról: szeretnének egy kiszámítható, rendszeres jövedelmet, lehetőleg „passzívan”. Azonban a passzív jövedelem és a folyamatosan visszatérő vásárlók (feliratkozók) vágya teljesen ellentétes egymással, és míg érthető módon azok fognak könnyen vásárolni tőled, akik már vásároltak egyszer, ez nem biztos, hogy a javukra válik.

rossz üzleti modell

A bejegyzés célja nem az, hogy minden árazási stratégiát lehúzzon. A cég profitot szeretne termelni, ezzel semmi gond nincs! A célom inkább az, hogy bemutassam azokat a modelleket, amelyek érzésem szerint a fogyasztói tudatlanság kihasználására épülnek, és esetleg korrektebb megoldásokat mutassak.

Bérlet vásárlás

Az egyik könnyen elítélhető üzleti modell, amikor csak “bérled” a terméket, és a használatához havi díjat kell fizetned.

Léteznek egyszerű csalások. Tai Lopez anyagainak megvásárlásakor például nagyon apró betűkkel figyelmeztetnek, hogy az első díj után havidíjat is vonnak, függetlenül attól, hogy használod-e a terméket. Ez, ha az ember figyel, könnyen javítható, hiszen csak fel kell mondani az előfizetést.

Ennél már komolyabb és bonyolultabb, amikor a folyamatos használatért havi díjat kell fizetni úgy is, hogy igazából neked, fogyasztónak az egyszeri díj sokkal jobb lenne és a szolgáltató oldaláról sincs igazán oka, hogy komoly havidíjat fizess. Habár előfordulnak lakossági fogyasztók felé is ilyen szolgáltatások, de üzleti környezetben gyakoribbak. A Microsoft már régóta csak havidíjas formában ad hozzáférést a termékeihez vállalatok számára, de a fogyasztókat is tereli az éves előfizetési rendszerek felé (nem mellesleg nem is olcsón).

Ennél azonban még mókásabb a Peloton üzleti modellje. Aki esetleg nem hallott volna róluk, túlárazott szobabicikliket, futópadokat lehet tőlük vásárolni. A futópad funkció azonban egy időben nem volt elérhető havi díj fizetése nélkül. Ez érthető lenne a szolgáltatásaival kapcsolatban, hiszen távolról elérhetőek különböző edzések, edzők magánórái. Azonban maga a termék sem működik, ha nem fizeted a rendszeres díját. Tehát kié a termék? Nem a tied, az biztos! A korrektség kedvéért megjegyzem, hogy a funkció ingyenes elérhetősége vissza lett állítva.

A termék olcsó, a fenntartás drága

Egy másik esetben a tulajdonlás teljes költsége (TCO, total cost of ownership) miatt születik meg a „rossz” árazási stratégia. Ez például nyomtatók esetében gyakori. A nyomtatót szinte ingyen utánad dobják, majd aztán a patron vásárlásakor rájössz, hogy nem is olyan fontos kinyomtatni azt az e-mailt. Ez egy olyan szituáció, amikor részben meg tudom érteni a vállalatokat. Ha nem adják olyan olcsón a nyomtatót, elveszítik a piaci részesedésüket, így ez inkább piaci kudarc. Ennek ellenére reménykedem, hogy kevesebbet látunk belőle a jövőben.

Ugyanez egyébként megfigyelhető az autópiacon is. Lehet, hogy olcsóbb összeépíteni két alkatrészt, így a végtermék (autó) olcsóbban adható. Azonban ha az adott alkatrész gyakran elkopik, könnyen lehet, hogy a felhasználó végül rosszabbul jár.

MLM, piramisjáték, időseket célzó szolgáltatások

Ugyan nem tartozik feltétlenül ebbe a bejegyzésbe, de nem szeretném kihagyni a véleményem szerint legrosszabb üzleti modellt, az MLM-et. Hosszabban itt írtam róla, olvasd bátran.

Említenem sem kell, de a sima átverések még jobban zavarnak, így a piramisjátékokból is kevesebbet szeretnék látni.

Az időseket célzó szolgáltatások közt van nagyon sok, amit a társadalomnak sokkal magasabbra kéne értékelnie. Vannak azonban szolgáltatások, amik kifejezetten a sok idejük, vagy akár hiszékenységük miatt építenek az idősekre. Ha teleshopot nézel egész nap, hinni fogsz neki. Ha megfelelő ember mondja, hogy mágneses ággyal, karkötővel vagy méregtelenítéssel mennyivel jobb lesz, akkor nagyon könnyű akár működő, de az adott fogyasztó számára szükségtelen szolgáltatást adni.

Az unokázós csalókról nem is beszélek, az mindennek az alja.

Ellenőrizhetetlen

Az egyik legkellemetlenebb helyzet számomra, amikor igénybe veszek egy szolgáltatást, de fogalmam sincs, hogy mennyibe fog kerülni. Ez a legtöbbször autó/számítógép javításánál fordul elő, de máskor is éreztem már, hogy nincs elég időm, tudásom dönteni egy vásárlásról. Részben érthető ez akkor, ha még nem tudjuk, mi a hiba, így azt sem, hogy a szakembernek mennyi munkájába kerül majd a javítás. Rengeteg energiába kerülne minden kis dologhoz és költséghez engedélyt kérnie, azonban a bizalom kiépítése érdekében nagyon fontos az átláthatóság.

Ha van hasonló árazási vagy üzleti modell, amiből kevesebben szeretnél látni, oszd meg a kommentek közt!

Remélem tetszett a bejegyzés, kommentelj bátran, nézz körbe.

23 comments on “Le ezekkel az üzleti modellekkel!

    1. Egyre divatosabb modell a “hype”. Az Apple kezdte tudatosan igy építeni az iPhone brandet (a Futurama vonatkozó epizódja kihagyhatatlan: Eye-Phone) most a Tesla a legnagyobb ilyen játékos. Üzletileg megéri, de a vevőt tök hülyének nézik (sajnos a sikerük alapján jogosan).

    2. A különböző cukros italok értékesítése is hasonlóan működik mint a “hype”. Leginkább a kólára gondolok, de más esetben is észre vettem már, hogy valójában nem a terméket adják el, hanem az életérzést, amit a fogyasztása közben élhetsz át.

  1. Szomorú látni, hogy a legtöbb marketing nem úgy működik hogy “vedd a mi termékünk mert ebben és ebben jó / jobb mint a konkurencia” hanem valami közvetett módon próbálja elhitetni hogy “ha ezt veszed boldog leszel”. Dehát tudjuk, hogy döntő többségében érzelmi döntéseket hozunk aztán gyűjtünk köré racionális érveket, szóval emiatt többnyire ez működik. 🙁

    @Kontroller
    Sokszor eszembe jut, hogy környezetkímélőbb lenne ha bérelnénk a használati eszközöket mert akkor megérné tartós ill. javítható cikkeket gyártani, ugyanakkor irtózom a gondolatától ill. azt érzem hogy ez valamiféle nagyon csúnya disztópiához vezetne. (De talán ha lenne valódi verseny akkor működhetne?)
    Ugyanakkor az az út hogy jó/javítható dolgokat gyártanak mert a vásárlók kikényszerítik szintén elég naiv reménynek érződik manapság.
    (Még right to repair mozgalom ellenére is, bár azért az bíztató valamennyire.)

    1. Hajrá Louis!
      Viszont egyetértünk a racionális piacokban. Viszont akármennyire is szeretném, nem vagyok benne biztos, hogy teljesen szükséges, lehet, hogy megunnánk hamar? 😀

    2. Nekem hirtelen nem jut eszembe semmi amire “ráunnék”.
      A telefonnál/laptopnál lehet gond a teljesítménnyel de az is furcsa azért, hogy 2011-12 körül a Galaxy S-el ugyanazokat csináltam (sorozatnézés, böngészés, google maps, chat) mint most és akkor 1 mag 512MB ram elég volt, most meg 8 mag 6GB ram kell hozzá…

      De pl. egy határozatlan idejű farmer subscription-re simán feliratkoznék 😀
      (2500 Ft-os C&A farmer amúgy, de 100% hogy legközelebb nem találok ugyanilyet)
      Mikró, mosógép, mosogatógép, hűtő, TV, ha egyszer beválik, nekem tuti megfelel életem végéig…
      Nagyapám 25-30 éves samsung mikrója pont ugyanazt tudja (ill ugyanúgy feleslegesen többet) mint a 2 éves.
      Nyilván akkor is kikopna azért egyszer, de 15-20 éves koráig lehet érdemes lenne megjavítani ha Appliance as a service-ként fizetnénk érte 🙂

  2. @Kontroller, egy nagyon fontos, és igazán arcpirító modellt kihagytál. Manapság (név nélkül) egyes prémium autógyártók eladják az autót full felszereltséggel, majd egyes részfunkciókért (ülésfűtés, klíma, navigáció, akármi) havi előfizetési díjat kérnek. Akkor most megvásároltam?

    Egyébként meg mi, fogyasztók is tehetünk érte. Igen egyszerűen, ha nem érezzük jogosnak az előfizetést, ne vegyük meg. Előbb-utóbb kikopik az értelmetlen előfizettetés.

    1. A prémium autók piacán nem vagyok nagyon otthon, erről még nem hallottam, de köszi a jelzést.
      Egyébként a navinál (folyamatos frissítés, nem a használat) részben meg is tudom érteni, az ülésfűtés, klíma és barátaik tényleg teljesen nevetségesek.
      A pénztárcáddal tudsz szavazni, ezért is írtam a bejegyzést.

    2. Nem úgy volt hogy a BMW próbálta ezt bevezetni, de egyelőre letettek róla a felháborodás miatt?
      Ugyanakkor ezekkel az “összekódolt” alkatrészekkel (szintén BMW-ről hallottam de biztos csinálja más is khm. Apple) elég jól megoldják hogy 4-5 éves kora után GTK legyen az autó.

    3. Sajnos, azt figyelembe kell venni, hogy autót csak X évente vásárolnak az emberek, de a két autó vétel között (első az új, második amikor az elsőt újra cseréli) is valamiből meg kell élnie az autókereskedés embereinek. Mondjon mást az előfizetés helyett, miből kapjanak fizetést?

    4. @Vendég: nem mindenki egyszerre vesz autót, amikor én nem veszek, éljen azokból, aki éppen vesz. 🙂 Vagy ha ennyire szezonális az üzlet, árazza be, ne mindenféle trükköt alkalmazzon. Mondja meg, hogy nála ennyi a termék (erre kb jó lenne a TCO követése).

    5. @Kontroller
      Maradva az autós példánál, az előfizetéseket hívják upsellnek. Nem, az előfizetés nem a termék ára, hanem a termék használatához tartozik, és pl a klíma előfizetés pont kényelmi dolog. Mindemellett ezzel a bevétel szerző megoldással én sem értek egyet.
      Az igaz, hogy nem mindenki egyszerre vesz kocsit, de a megélhetéshez havi fix X összeg kell. Mondjon okosabbat miből szerezzen bevételt az autókereskedés. Ha tuti megoldást tud, akkor biztosra veszem, hogy felveszik az autókereskedésbe.

    6. @Vendeg “Mondjon mást az előfizetés helyett, miből kapjanak fizetést?”
      Nem is tudom, ha az atlagember tenyleg 5 evente vesz autot akkor felesleges a tobbi 1824 napon a sales-nek a szalonban tetriszeznie. Meg a vegen kiderul hogy nincs semmi hozzaadott erteke s viszonteladoknak, lehetne kozvetlenul a gyartotol venni, weboldalon osszekattintani az extrakat aztan szoljanak ha lehet menni erte. (Vagy hogy mikor hozzak trailerrel) A mai vilagban teljesen felesleges hatekonytalan munkara penzt pazarolni, ezt be fogja arazni a piac, az elo munkaero koltsege folyamatosan nol. Ne az ilyen klima subscription trukkokkel probaljak ezt megoldani, mert egy klima tipikusan nem jelent futo koltseget a gyartonak, igy teljesen etikatlan ezert a folyamatos dijt elkerni. Megjegyzem en sem hallottam errol, gyanitom hogy egy kisarkitott pelda es a valosagban nem klima hanem pl navi update az elofizetes targya.

    7. @V Tévedés amit a kereskedés bevétele kapcsán írt. Sajnos kommentje alapján arra az álláspontra kell jussak, hogy nem ismeri a vállalkozásokat. Az autókereskedés eladója alkalmazott. Mennyit kér átlag ma egy alkalmazott havonta? Minimum nettó 250.000.-et akar kapni, plusz cafeteria. Az mennyibe kerül a cégnek per hó? Ezt szorozza fel 12-vel, az egy alkalmazott egy évi bére. Hol van a kiadás a kereskedés többi emberére, a takarításra, könyvelésre, reklámra, adókra, rezsire, stb stb. és hol a cég tulajdonosának vagy tulajdonosainak a fizetése? Hmmm?

    8. @Vendeg akkor olvassa el ujra a hozzaszolasom. Nem az alkalmazottak beret kerdojeleztem meg hanem az egesz autokereskedes szuksegesseget. A Tesla autokereskedesek nelkul is tudja ertekesiteni az autoit, eleg az interneten kivalasztani az opciokat es leszallitjak. Ha valaki megis tesztvezetest szeretne akkor pedig elmehet a nehany szalon egyikebe amiket erre tartanak fenn. Igy joval kevesebb a koltseg amit ki kell termelni. Disclaimer: egyaltalan nem szeretem a Tesla-t es szerintem muszakilag max atlagos autokat gyartanak, de ez a flat disztribucios modell mindenkeppen pozitivum naluk

  3. Guest2 és Nándi válaszához: Miért Önök mi alapján vásárolnak? Nem azért veszik a terméket, amit az adni tud? Pl. A fúró azért kell, hogy fel tudjuk rakni a fali polcot, összeszereljünk bármit, hogy ezek által több rakodó hely, jobb érzés, jobb környezet legyen. Önök szerint hogyan kéne reklámozni a termékeket?

  4. Még a hype hoz: régen azt mondták, a jó bornak nem kell cégér.
    Ma nem cégér, hanem egyenesen próféta és kisegyház kell a sikerhez, de cserébe termék nélkül is működik a recept (pl elektromos autós cégek).
    És csakugyan nagy veszélyt jelent (a kisemberek pénzére) hogy a hype a befektetések világában is felütötte a fejét.
    @Nandi: én is így látom.

  5. A probléma ott van, hogy a vállalkozók többsége kényszerből (mert valamiből ki kell fizetni a számlákat) vállalkozik, és csak azt nézi, hogy neki legyen profitja bármi áron. Ezzel szemben az a vállalkozás jó, ami tudás alapú és az adott szakma szeretetère és alapos ismeretekre épül, továbbá a vállalkozó folyamatosan önkèpzi magát és fejleszti a termékét, szolgáltatását.
    A vállalkozóknak meg kellene becsülniük és tisztelni a vevőt és viszont, a vevőknek meg kellene becsülniük és tisztelni a vállalkozásokat.

    1. @Vendeg2: ez az üzleti forma kis, személyes kapcsolatra épülő vállalkozásokra igaz (pék, fodrász, szatócsbolt stb) de a nagy cégek már 100 éve sem így kezelték az ügyfeleket, mert nem hatékony. (Lásd még MLM). Ott veszem a tv-t ahol a legolcsóbb az adott modell, be se megyek: megrendelem online. Mindegy hogy csinos-e a pénztáros.
      Ettől még nem kéne hülyének nézni a vevőt de a FB korában egyre több a hülye vevő, őket így tudják megszólítani… nekem se tetszik.

    2. @Guest2
      Minden vállalkozás tudás alapú kell legyen, mert tudás és ismeretek nélkül kiesik a piacról. Aki nem tudja vállalkozóként, hogy mik a tudnivalók (termék, szolgáltatás ismeret, piaci ismeretek, adó, üzletvitel, marketing stb stb ) az hamar veszteséggel bezár. A vevőt se nézheti hülyének, mert az is a vállalkozás bezárásához vezet.

  6. @V Tévedés amit a kereskedés bevétele kapcsán írt. Sajnos kommentje alapján arra az álláspontra kell jussak, hogy nem ismeri a vállalkozásokat. Az autókereskedés eladója alkalmazott. Mennyit kér átlag ma egy alkalmazott havonta? Minimum nettó 250.000.-et akar kapni, plusz cafeteria. Az mennyibe kerül a cégnek per hó? Ezt szorozza fel 12-vel, az egy alkalmazott egy évi bére. Hol van ezen túl a kiadás a kereskedés többi emberére, a takarításra, könyvelésre, reklámra, adókra, rezsire, stb stb. és hol a cég tulajdonosának vagy tulajdonosainak a fizetése? Hmmm?
    Szóval akkor hány autót kell eladni ahhoz hogy mindent ki tudjanak fizetni???

    1. hiaba van sok kerdojel a mondat vegen attol meg nem jogos a kerdes. Valaszt lasd fentebb

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé.