Megéri már az elektromos autó?

Sokakban felmerül a kérdés, hogy normál használat esetén mikor éri meg elektromos autót venni a hagyományos helyett. Mivel a kérdés csak a jövőre nézve válaszolható meg, ezért az eredmény a hitrendszerünktől függ. Ezt tudjuk számosítani: bejegyzés végén egy számolótáblát is láthatsz, néhány egyszerűsítéssel ki tudod számolni, hogy mekkora a különbség a két lehetőség közt.

Remélem, mondanom sem kell, hogy a legolcsóbb az, ha nem veszel autót.

A Facebook csoportunkban gyakrabban és más formában is tudjuk tartani a kapcsolatot. Lépj be te is!
A bejegyzés hallgatható verzióját itt találod.

A bejegyzésben nem foglalkozom az elektromos autók beárazhatatlan hátrányaival. Mennyibe kerül neked a töltési hálózat elérhetősége, a töltés sebessége vagy az akksi lemerülése miatti aggódás? Nem tudom, de a vásárlás előtt mindenkinek ajánlom, hogy alaposan, saját használati profiljával nyálazza végig ezeket a faktorokat is.

megéri elektromos autó

A bejegyzés apropója, hogy nagyjából egy éve szabadúszó elemzőként dolgozom az EVsOLUTION Kft-vel (akik elektromos autó töltők, kiegészítők forgalmazásával foglalkoznak). Baráti alapon kértek meg, hogy az egyik munkámat itt is osszam meg.

Összehasonlítási alap

Ha hasonló kategóriájú autókat hasonlítunk össze (márpedig pénzügyi elemzésnél ez fontos), akkor azt láthatjuk, hogy az elektromos autók ára jelentősen magasabb, mint a hagyományos társaiké, míg az üzemanyag jelentősen olcsóbb.

Vagyis a kérdést átfogalmazva arra jutunk, hogy mennyi idő alatt nyerünk annyit az üzemanyagon, mint amennyit veszítünk a kezdeti nagy kiadáson és annak tőkeköltségén?

Természetesen ehhez hozzá kell adni az egyéb növelő és csökkentő tételeket is. A Casco például jóval drágább az elektromos autóra, plusz költség, ha hosszabb útra mégis bérelnünk kell egy másik autót. Az üzemeltetési költségeken (az alacsonyabb javítási költség miatt) viszont lehet spórolni.

Az egyik legnagyobb (és előre nehezen meghatározható) költségelem az értékvesztés. Mivel a költség realizálása csak a jövőben tud megtörténni, ezért az értéke gyakorlatilag hit kérdése. Aki nem hisz az akkumulátorok élettartamában, az nagyobb értékvesztéssel számol az elektromos autóban. Aki pedig aggódik, hogy a hagyományos autók ki lesznek tiltva az utakról, az annak az értékcsökkenését húzza magasra. Ha a két autó értékvesztése ugyanannyi, akkor viszont lényegtelen ez a szám.

Melyik éri meg jobban?

Ahogy a legtöbb gazdaságossági számításban, a premisszákban itt is több csapda van elrejtve, mint a matematikában. A kezdeti nagy beruházás tőkeköltségét az tudja csökkenteni, ha az üzemanyag jelentősen olcsóbb és ezt sok kilométeren keresztül kihasználjuk. Az én számításaim szerint évi húszezer kilométer alatt talán akkor éri meg az elektromos autó, ha olcsóbban tankolunk. Ez lehet azért, mert mondjuk több helyen töltünk és beleférünk a rezsicsökkentett keretbe, vagy valamiért olcsóbban tankolunk, például a napelemünknek túltermelése van, amiért az áramszolgáltató gombokat fizetne, vagy munkahelyi juttatás a töltés. Évi negyvenezres futásteljesítmény mellett már inkább a tankolás árán múlik a megtérülés. Viszont ez inkább a taxikra és a profikra jellemző, mert városi használat mellett átlagosan napi többórás vezetéssel jár.

Tehát ha csak matematikai alapon nézzük, keveseknek éri meg az elektromos autó. Valamennyit tud javítani ezen az esetleges állami támogatás, de pénzügyi szempontból nehéz győztesként kihozni. A számolótáblával viszont azt is kiszámolhatod, hogy a premisszák alapján mennyibe kerül neked az, ha mégis az elektromos autó mellett döntesz. 2-3-5 millió forint soknak tűnik, de a tipikus használati időtartam alatt valójában havi 30-60 ezer forintot jelent. Ez sok pénz, de sokaknak megéri így is. Azt se feledjük, hogy ez idő alatt minimum havi 100-150 ezer forintot ráköltünk bármilyen autóra, tehát egyébként sem a szegények játékairól beszélünk. A legolcsóbb mindenképp az lesz, ha nincs autónk, emellett döntöttem én is. De ha lenne is, a jelenlegi igényeim alapján nem tudnám az elektromos autó vásárlását racionálisan alátámasztani.

Számolótábla

A tábla reálértéken számol, vagyis azt feltételezi, hogy a számolás minden eleme ugyanúgy drágul. Ennek megfelelően a reálhozammal számolunk a tőke költségénél is. Az alapadatokat értelemszerűen kell megadni.

Az autók adata blokk egy összehasonlítást takar. Fontos, hogy a fogyasztást a töltési veszteséggel együtt kell megadni, ami akár 20% is lehet az elektromos autónál. Parkolási díj ugyan megadható mindkét oszlopban, de a legtöbb helyen a zöld rendszámos autók mentességet élveznek.

Az eredmény millió forintban jelenik meg. Ha negatív, akkor a hagyományos autóval járnánk jobban, míg pozitív szám esetén az elektromossal.

Mobilos felületen szétcsúszhat a tábla, ezért asztali gép böngészőjét javaslom.

3 comments on “Megéri már az elektromos autó?

  1. Ezt végig számoltam én is, amikor benzines lett a második autónk:
    – Éves költség mindegyiknél sok lesz. A klíma, futómű, defekt ugyanaz. Talán a hűtő nem fog kilyukadni, cserébe kell fali töltő, másik kábel, tartalék kábel, stb.
    – Ha már necces a hatótáv, akkor meg akku csere. Ez főleg a használt piacon vásárlóknál jelentkezik. Akinek nem gond a metálfény beikszelése, nem fog ilyen problémával találkozni. De ha már kevés a hatótáv akkor nehezen eladható az autó, viszont az akku csere alsó hangon 3-5millió, amit egy tizenx éves autóra kell rálocsolni.

    nekem 10 év használattal, nagyobb futással hiába van 1 milliós előnye az elektromosnak, tartok attól, hogy jóval nagyobb lesz az akku miatt az értékvesztése, pedig bennem volt, hogy napelemmel tölteném, ingyen autózok. (illetve nem, mert nappal nem vagyok itthon)

    A realitás pedig a használt piac. 1-2-3-több millió, ki mennyit, mire költ. Nekünk a 2 milliós ársáv volt a max, ebbe belefért egy kis fogyasztású benzines, elektromos már nem nagyon, mert mindenképpen tölteni kell napközben, az pedig nincs a közelben. Megint, ki mennyit ingázik, nagyon élethelyzettől függ.

    1. Én többet hallottam olyat, hogy egy modernebb benzines/dizel autóban motort kellett cserélni milliós tételért, mint egy min 2018 utáni akkumulátorosban akkut. Az újabb akkus autók akár 500 000-1 000 000 km-t elmennek úgy, hogy még mindig 75-80% az akku, ami bőven jó valakinek, aki fillérekért megveszi második autónak munkába járásra. Az akku csere a valóságban rendkívül ritka dolog. Ráadásul akár fel is újítható, mert rengeteg törött autóból van használt cella. Ez néhány 100 ezer forintba kerülhet, ami kevesebb mint egy kuplung, váltó, fék, kipufogó, stb csere, ami ilyen futásnál már szinte kötelező, míg egy elektromosnál még mindig csak opció.

  2. valahol szépen kiszámolták, de élethelyzettől függően van, hogy az alkalmanként bérelt elektromos autó éri meg a legjobban. pl nekem is

Comments are closed.