Az elektromos autók egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Éppen ezért Graham Stephan ingatlanügynök-youtuber elkészítette a videót, amiben kiszámolta, hogy az újonnan vásárolt Tesla Model 3-a az első évben csupán 78 dollárjába, körülbelül 24.000 forintjában kerül havonta. Ugyan követem Graham csatornáját, és azt gondolom, hogy minőségi tartalmat gyárt, de azt kell, hogy mondjam, a közgazdasággal hadilábon áll.
A számítása aránylag egyszerű, az autó vételára nettó 40 ezer dollár, erre további 4400 dollár sales tax (nagyjából a magyar ÁFA megfelelője) és egyéb kiadások rakódtak. Ezek közül azonban csak ez utóbbit (4400$) kellett kifizetnie, mivel az USA-ban még mindig jellemző a 100%-os autóleasing (nincs önerő). A hitel törlesztője 6 évre 3,75%-os THM-mel 640 dollár havonta (az első évre 7680$), tehát ezzel az első éves kiadás 11080$.
Ne feledd like-olni a facebook oldalam, hogy ne maradj le egy bejegyzésről sem. Ezen kívül csináltam instagramot is, ahol könnyebben emészthető, egyszerű ötleteket adok a mindennapokra, kövesd azt is! 😉
A bevételi oldalon elszámolt szövetségi és állami kedvezményeket összesen 6250$ értékben. Mivel azonban ő egy vállalkozó, és az autót üzleti célokra vette, számára az adózás utáni értéket kell figyelembe venni. Graham a 35%-os, legfelső adókategóriában van, a költségei (autó értékcsökkenése, regisztrációs adója és a kifizetett kamat) adóalapcsökkentő tételekké válnak. Ezeket a megtakarításokat mind levonta az első évben fizetendő díjból. Így az első évben 940,68 dollárt költött arra, hogy Teslát vezessen.
Ez kevesebb, mint 300 ezer forint! Egy évben! Jól hangzik, nem?
A továbbiakban kizárólag az autó tulajdonlásának „árával” foglalkozunk. Nem cél, hogy összehasonlítsuk más autók tulajdonlásának árával, vagy az autó fenntartásának költségét sem keverjük ide. Sajnos senki nem olvassa az ötoldalas bejegyzéseim. :s Éppen ezért sajnos azt sem számolom ki, hogy ugyanez itthon mennyibe kerülne. De a végén megmutatom neked, hogy te hogy tudod egyszerűen megcsinálni.
Azért van ebben tévedés bőven!
Előrebocsátom, hogy az adók kishazánkban kicsit másképp működnek, így a számítás itthon másképp működne. Ennek ellenére első körben nézzük meg, hogy vajon milyen hibák vannak a számításában.
Hozzáteszem, hogy Graham egy nagyon ügyes youtuber, szerintem biztos volt abban, hogy a Tesla segítségével sokkal több bevételt generál, mint amennyit valaha is rá tud költeni. Ekkora sikerre szerintem ő sem számított azonban, az eredeti videó jelenleg majdnem 7 milliós megtekintésnél tart, valamint a Tesla 3-4 egyéb videóhoz is hozzásegítette.
Adózás
Ugyan Graham nagyon jól kiszámolta, hogy az értékcsökkenés és az egyéb költségek csökkentik az adóalapot, de nem számolt hibátlanul. Az USA-ban teljes értéken (sales tax-szel) kerül a könyvekbe az autó, és ennek megfelelően lesz amortizálva, vagyis a sales tax összegének (3914$) csupán az ötöde csökkenti az adóalapot. (Első éves kiadás korrekciója: +35%*3914= +1096$.)
Ezen kívül van két adóalapnövelő tétel: a szövetségi és állami elektromos autó támogatás, ezek mind beletartoznak az adóalapba, ezért az adóalap 6250$-ral nő. (35%-os adóval +2188$)
Már ez a két tétel megnégyszerezi az eredeti havi 78$-t. Ha tényleg csak az első éves kiadásokat vennénk figyelembe, akkor a Tesla Model 3 valójában 352$/ hó kiadással járt Grahamnek. Ez nagyjából 100 ezer forint lenne.
Ebben az elemzésben nagyvonalúan eltekintünk attól, hogy valószínűleg nem január 1-én vette az autót, ezért a leírás adóalapcsökkentése az első évben (aminek az adórészét ugye az éves adóbevallás után nem kell befizetnie) csupán részleges – tehát például a május 1-én vett autó értékcsökkenése csak 8 hónapra elszámolandó. Az adókedvezményeket ugye május környékén kapja meg, vagyis május környéki vásárláskor lennének az egyéves egyenlegbe beleszámolhatóak.
Fából vaskarika
Az első és legfontosabb hibája, hogy a kizárólag az éven belüli készpénzforgalomra összpontosított. A cash-flow elemzés egy nagyon hasznos eszköz lehet az ember kezében, de ha rosszul használjuk, akkor rossz döntéseket hozhatunk miatta. A videó számítási metodikája azt sugallja, hogy ha felveszel egy hitelt, az ingyen pénz, és nem kell soha visszafizetni.
Pedig a valóság az, hogy az egy éves periódus végén még közel 34 ezer dollár tőke van hátra a hitelből egy olyan autóra, amely a számviteli törvények szerint 35.200 dollárt ér (az USA-ban 5 éves leírással számolják el az autókat, de a sales tax is amortizálandó).
Ha valami többéves elköteleződéssel jár, akkor az egy éves kiadásokat nézni hatalmas hiba.
Ugyanezt a hibát követik el azok, akik „olcsón” vesznek telefont két év hűségidővel. Persze, a telefon nagyon olcsó, csak két évig részletekben kell megfizetni az árát.
De próbáljuk meg lezárni az ügyletet egy éven belül. Feltételezve, hogy a számviteli törvények helyesen számolják el az autó értékcsökkenését (ez szinte lehetetlen), akkor az év végén Graham el tudja adni az autóját 35200 dollárért. Könyv szerinti értéken eladva nem keletkezik adófizetési kötelezettség.
A hitelt vissza kell fizetni (mivel azt is le kell zárni), az további 33700 $ kiadás. A Tesla kérdések és válaszok oldala szerint egy leasing lezárása akár többezer dolláros díjat is vonhat maga után, sajnos a hitelre ezt a számot nem találtam meg. Ha a büntetés 1500 dollár, akkor az eladásból származó készpénzelőny (vigyázz, nem profit!) teljesen elolvad, és a korábban már számított 352$-os, valamivel több, mint 100 ezer forintos havi költség jön ki.
Tesla birtoklás: költségnézet
De ha nem szeretnénk korai eladással számolni, akkor is van lehetőségünk egyszerűen kiszámolni, hogy mennyibe is kerül egy hónap.
Szükségünk van a bekerülési árra (44137-6250=37887$), ennek egy évre jutó költsége 7577$. A tőkeköltség legyen most a hitel kamata: 1438$ (egyszerűsítésképpen). Ezen kívül figyelembe kell vennünk ezeknek a tételeknek az adócsökkentését (2718$). Az autó birtoklásának éves költsége majd’ 6300$, havonta 525$. 157.000 forint. Ez a szám nagyjából igaz a következő 5 évben (a tőkeköltség csökkenti valamelyest, ahogy az autó értéke csökken).
Persze meg kell jegyeznünk, hogy az autó maradványértéke valószínűleg 5 év után sem kevesebb, mint a bekerülési érték fele (fent 0%-os maradványértékkel számoltunk), tehát nyereségként jelentkezik adózás után havi 238$ (azaz az eredmény 525-238=287$).
Talán ez a pillanat az, amikor érdemes még egy dologról szót ejteni, ez pedig a kockázat. A tőkeköltségnél elfogadtam a hitel árát, de azért egy autó esetében, ami bármikor tönkremehet, ellophatják, összetörheted, felpattanhat egy kavics, érdemes a tőkeköltségnek ezt lekövetnie. Ebben a bejegyzésben nem kívánom beárazni, csak jelzem, hogy az autózás egy kockázatos iparág. Éppen ezért szoktak sokan (nem túl bölcs módon) cascot kötni az autójukra. Graham ráadásul megemlíti a videóban, hogy a felszabaduló készpénzt befekteti. A tőkeáttét elég veszélyes terep: őszintén, te vennél fel hitelt az autódra, hogy befektesd?
Helyesen számolva tehát nagyjából havi 287 dollárba (86.000 forint) került Grahamnek a Tesla birtoklása havonta. Ez összességében nem rossz ár, ám távol van az eredeti 78 dolláros kattintásvadász értéktől.
Remélem tetszett a bejegyzés, kommentelj bátran, nézz körbe, vagy oszd meg a barátaid közt (kattints a lenti facebook gombra).
Korábbi tartalmak:
Te láttad az eredeti videót? Mit gondoltál róla?
Érdekelnek az ilyen utánaszámolások?
Tőlem már havi 19.000 ezer forintért is vehetsz! 🙂
Ez havi vagy éves díj? 😀
De javítottam, köszi az észrevételt!