Warren Buffett nevének marketingje

A Magánpénzügyi Akadémia nemrég indított egy inflációellenes, ingyenes webináriumot, ennek apropóján szerettem volna megvizsgálni a cég (Csodasuli Kft.) marketingjét.  A fizetős tartalmakat nem vásároltam meg, így az átadott tudásról nem tudok véleményt mondani, és azt sem tudom biztosra állítani, hogy történik-e átverés. Majdnem teljesen meg vagyok győződve arról, hogy a tudásuk értéket képvisel valakinek, még ha abban nem is vagyok biztos, hogy jó döntés-e fizetni érte. A bejegyzés alapja tehát az ingyenes anyagok, illetve az online kommunikáció, ezek alapján formálok véleményt. A kommentek közt természetesen a ti véleményetekre is kíváncsi vagyok.

Elindítottam a facebook csoportunkat, ahol gyakrabban és más formában is tudjuk tartani a kapcsolatot. Lépj be te is!
A bejegyzés hallgatható verzióját itt találod.

Azt kívülről is meg tudom erősíteni, hogy a vezető, Alkér Orsolya szakmailag (legalábbis marketingszakmailag biztosan) egy nagyon felkészült ember. Csak reménykedni tudok, hogy egyszer  lehetőségem lesz beszélgetni vele.

Magánpénzügyi Akadémia
Magánpénzügyi Akadémia vélemény
Alkér Orsolya vélemény
Mentorprogram vélemény

Mielőtt belekezdünk: mivel hasonló piacon is mozgok (pénzügyi tudatosság/befektetési oktatási tevékenység), mint a Magánpénzügyi Akadémia (továbbiakban MA), ezért kérem a véleményem kritikus értékelését. A bejegyzés kiadása előtt felvettem velük a kapcsolatot, és mivel megengedték a válaszlevél publikálását, az első kommentben ez fog szerepelni.

Warren Buffett nevének használata

A cég kommunikációjának egy alapvető eleme, hogy ők Warren Buffett stratégiáját tanítják. Ez nem zárható ki, azonban maga Buffett is elismeri, hogy az átlagos ember jobban jár egy passzív stratégiával, mivel ez a legtöbb profi befektető teljesítményét felülmúlja. Az is igaz, hogy szerinte a tanultaknak érdemes lehet a jó vállalatokat kiválasztva befektetniük. Ez utóbbi gondolatát én csak azért tartom veszélyesnek, mert ismerem az emberek tudásának és önbizalmának kapcsolatáról készült szakiroldalmat, illetve nem véletlen, hogy a profik is rendszerint alulmúlják a piacot. Legalábbis ott sem a képzettség hiányzik.

Jobban zavar azonban, hogy mintha a teljes kommunikáció a névvel kapcsolatot képzettársításra lenne felépítve. A múltkor megnyitottam egy 47 oldalas, képekkel telitűzdelt MA anyagot, 61 alkalommal volt megemlítve Buffett. De a Youtube csatornájukon is több címben szerepel a neve, mint azt egy tőle teljesen független, profitorientált cégtől várnám.

Ami miatt szakmailag is zavar a dolog: Buffett nevét azért ismerjük, mert maroknyi ember volt képes hitelesített módon azokra a hozamokra, amikre ő. Nehezen hiszem, hogy a Magánpénzügyi Akadémia hatékonyan (értsd: a hozamok reprodukálásával) tudja átadni azt a képességet, amit milliók próbálnak elérni. Különösen, hogy egyes vélemények szerint kisbefektetőknek nem is való ez a módszer.

Hozam

Ha már bedobtam a hozam témáját; egyes hirdetésekben feljön, hogy Orsolya (vagy a módszere) az utóbbi években átlagosan 27,87%-os átlaghozamot ért el. A világért sem szeretnék kételkedni ebben (habár beszéltem olyannal, aki szerint a számlák elszámolásában vannak inkonzisztenciák), de ha igaz is, akkor sem vagyok abban biztos, hogy ennek megosztása helyes marketingfogás. Nemcsak amiatt, hogy a központi felügyelet alatt álló, nyilvános alapokon kívül bárki olyan hozamokat mond, amilyeneket nem szégyell, hanem mert a fogyasztók számára sem hordoz jó üzenetet.

Az átlagos, befektetésekben nem jártas ember azt szűrheti le, hogy ez a hozam reális elvárás, ha megvásárolja az éppen aktuális kurzust, és alkalmazza az ott hallottakat. Ha valaki biztosan elérhető, magas hozamot ígér, én inkább a másik irányba szoktam állítani az ügyfeleimet. Nyilván a stratégia ismerete és jövőbelátás nélkül nem tudom ellenőrizni, hogy mekkora volatilitás mellett lehet igaz ekkora hozam. Könnyen kiderülhet például, hogy a bemutatott módszertan egyáltalán nem való a hozam miatt elcsábult ügyfélnek, mert a céljai (és lehetőségei) egészen mások.

De továbbmegyek, ha a Magánpénzügyi Akadémia elemzői vagy Orsolya személyesen tényleg képes konzisztensen magasan verni a piacot (akár Buffett, akár saját módszerével), akkor sokkal jobb karrierlehetőségei vannak, mint befektetésekhez nem értők számára eladni az álmot.

Egyébként azt korrektnek tartom, hogy többször kiemelik, hogy nem adnak befektetési tanácsot, hanem oktatást nyújtanak. Ennek ellenére állítólag a fizetős csoportba fel fognak kerülni további cégelemzések, amiről lehet vitatkozni, hogy engedélyköteles tevékenység-e (befektetésértékelés). Az MNB álláspontjának általam történő értelmezése szerint az. 

Azonban akármennyire hasznos is az oktatás, ha nem fogják senki kezét, akkor (ismerve a szakirodalmat) nem reális elvárás az, hogy a mentoráltak a „vállalatértékelést” és egyéb átadott tudást jól is fogják használni.

Mennyibe kerül a mentorprogram?

Ez az információ a sorok írásának időpontjában nem szerepel a honlapon, csak az, hogy hamarosan emelkedik. Visszahívást kell kérned, ahol a várható hozamokon kívül (amit a reklámokban már megszoktunk) egész korrekt módon tájékoztatnak. Én mint alapvetően introvertált ember, nagyon kellemetlennek tartom ezt a fajta technikát. Ennek ellenére érthető, hogy nem a honlapon jelenik meg, hogy a videós anyagok egy részéhez való hozzáférés (legolcsóbb csomag) még akciós áron is jelentősen a havi bruttó átlagjövedelem felett van. A privát alkalmakat is tartalmazó, legdrágább csomag pedig többmilliós tétel.

Ugyan tudom, hogy nem én vagyok a célcsoport, de nem sok minden van, amiért ennyi pénzt fizetnék. Majdnem teljesen meg vagyok győzve arról, hogy nagyszerű információt nyújtanak. Én mégis inkább Aswath Damodaran Youtube-on teljesen ingyen elérhető vállalatértékelés kurzusait választanám. Ha valaki abból nem tanulja meg azt, ami kell neki, félek, hogy semmiből nem fogja.

A korrektség kedvéért leírom, hogy a Magánpénzügyi Akadémiának vannak egyéb oktatóanyagai, könyvei, ezek ára a honlapon fel van tüntetve.

Infláció ellenes webinárium

Őszintén szólva a reklám egészen megragadott. Ha nem pénzügyi terméket akartak volna eladni, akkor kifejezetten jónak tartottam volna. A problémám, hogy azt sugallja, hogy a 3 órás ingyenes „élő” webinárium alatt képes valaki megtanulni, hogyan tudja megvédeni a pénzét az inflációtól. Gondolom, aki látott már kamugurut, az tudja, hogy az ilyesmik nem élők, hanem csak egyszer azok voltak. Ez nekem nagyon erős átverés hangulatot ad… Az e-mailem után a cég javította az élő megnevezést, ez viszont abszolút pirospont.

Az előadás alatt elhangzó infókat egyébként jórészt szakmailag megalapozottnak találtam. Azt mondjuk nem tanította meg, hogy hogyan tudom megvédeni a pénzem az inflációtól, de ötleteket adott. És természetesen Buffett neve is jó sokszor elhangzott.

Cserébe jött az ajánlat a következő funnel lépésről, ahogy azt az internetes értékesítésnél ezt már megszokhattuk.

Összességében

Nem gondolom, hogy a marketingből egyértelműen meg lehetne állapítani, hogy a Magánpénzügyi Akadémia ajánlata átverés lenne. A bejegyzésben kiemelt marketingelemeket én személyesen kifogásolhatónak tartom. A befektetések piacán különösen óvatosnak kell lenni a marketinggel, mert foghat ki az ember, akiknek esélye sincs a piacot megverő eredményekre (ha el is hisszük, hogy ennek megtanítása egyáltalán lehetséges).

12 comments on “Warren Buffett nevének marketingje

    1. na de ha a hozam “nem relevans” es “ertelmetlen” akkor miert van vegig kihangsulyozva? ?

  1. Engem is most talált meg a facebook algoritmus az oktatással és iszonyat zavart az online előadás felvétele, amit nem lehet megállítani, beletekerni, visszahallgatni. (Majd letöltöm….)

    A honlapon közölt tanulói visszajelzések viszont bámulatos 30-50-90% hozamokkal bizonyítják a megszerzett tudás eredményeit. Még a BAC & BRK részvényeit is megemlíti az egyik. Gondolom ők voltak a jó tanulók 🙂
    Nem néztem végig az előadást, érték alapú, fókuszált portfóliót nem fogok összerakni google és chatgpt támogatással és a világ részvényeit se fogom most egyenként kielemezni, hogy melyik 10-15 alulteljesített részvény fog betörni a piacra. BRK-t venni meg nem kell oktatás, de ezzel is vannak fenntartásaim:
    – Buffett 92 éves, nem tudom meddig lesz még aktív és ha kiszáll, akkor a BRK meglódul vagy letérdel.
    – Buffett sem látja a jövőt, de van mögötte egy nem kis csapat, hogy tudja mibe fektessen. (ha mégis, akkor bocsánatot kérek, nem tudtam hogy reggel felkel és a kávé kortyolgatás közben megvilágosodik). Tény hogy ők is tanulták, én is megtanulhatom, de nem vagyok Buffett pozíciójában, hogy elsőbbségi részvényeket kapjak a kölcsönömért.
    – Buffett-et nem követem, nem tudom hogy meg szokta e osztani, hogy gyerekek, ezzel a részvénnyel mennyit buktam…

    Mindenképpen dicséretes, hogy oktatással foglalkoznak, remélem mindenki megtanulta Sz.Á.-tól, hogy elsőnek magadba fektess, mert a tudásod fogja megalapozni a pénzügyeid sikerességét. Jár a pacsi!
    Sajnos itthon nincs pénzügyi tudatosságra nevelés, gyerekek is arra kapják a zsebpénzüket, hogy elköltsék. A jobbak összegyűjtik bicajra, kirándulásra, de nagyon kevesen lesznek, akik kamatoztatják (állampapír, ETF, apple, bármi).

    Szóval ez egy jó oktatás (lehet) a fókuszált portfólió kialakításához, (Megígérem hogy végig fogom nézni!)
    de ez is kezd átcsapni vallási háborúba, hogy aprózd szét, aranyat vegyél, eurót vegyél, osztalék részvényt vegyél, Buffettet kövesd csak, ETF a tuti nembukhatsztöbbetmintatőzsde….

    1. Érdekes, hogy felhoztad a véleményeket. Azok, akik a BAC-on elér hozammal dicsekedtek, remélem időben eladták, mert azóta elég csúnya az árfolyam, illetve volt egy másik, amit az utóbbi 1 év nem nagyon kímélt. A BRK-sok továbbra is szépen állnak, de ahogy említetted, az öreg már nincs sokáig köztünk.

    2. Igen, Buffett minden rossz befektetését is megosztja. Mindezzel együtt 58 év alatt átlagban átlagban évi 19,8%-ot hozott a részvényeseinek. Szerintem semmi másba nem érdemes az ember drága idejét tenni, csak abba a befektetési tudásba, ami így működik. De persze tudom, hogy mindenkinek megvan a saját hite és a saját kedvence. Így szép a világ. 🙂

  2. Ha meg akarnék vezetni embereket tuti elmúlt pár éves hozamokat villogtatnék.
    Gondoljunk csak bele. Az ember összeállít pár (mondjuk 4-5) teljesen eltérő csomagot pl 1-1 milláért.
    Ha jól csinálta 2-3 év múlva tuti lesz közte olyan ami felülteljesített.
    Elég akkor, az köré felépíteni a szakmainak ható bullshitet, és lehet mutogatni hogy tessék itt van a valós példa, mekkora király vagyok. A többiről meg mélyen hallgatni…

    1. @Nándi: ezt a bankok és biztosítók „business as usual”-nak hívják. Elindítanak 20 alapot, 5 éven belül már csak 5 fut (indítható a következő 20), mert a többit (az alulteljesítőket) konszolidálták a felülteljesítőkbe. Nem egy szép dolog. De igen, versenyt így lehet nyerni. 🙂 Mondjuk nagyotmondó versenyt pedig nagyotmondással, na!

  3. Egyszer réges rég egy ismerősöm részt vett valamilyen tőzsdézős versenyben (magyarország 30-50 fő indulóval talán egy évfolyamról és valami támogatótól volt egy fix pénznyeremény a győztesnek, pl 100K HUF)
    Ketten összefogtak és valami irtó kockázatos portfóliót csináltak, meg persze az „ellentétét”…
    Toronymagasan megverték a mezőnyt (mármint persze egyikük) a nyereményt meg elosztották.

    1. Azt hiszem, valami hasonlót tennék, ha részesedést kapnék az ügyfeleim hozamából: az egyik duplázzon, másik veszítsen mindent.

  4. ugy varazsolnek, hogy ne menjek el kozben szerencset probalni 1-5 evig mint ENRON/Wirecard/SVB-k.

    Ettol fuggetlenul sok mindent elbir a kettos konyveles, azt akkor lesz novekedes, meg hozam, kamat, kinek mi a varazspora

  5. Tíz évvel ezelőtt volt az akkor 15-16 éves egy többnapos, bejárós nyári táborukban és eléggé élvezte. Én magam nem vagyok pénzügyi mágus és biztosan nem is akarnék nagyot kockáztatni, már nem vagyok fiatal ehhez. Vannak kétségeim az ajánlott stratégiák felől és – bár tudom, hogy menedzselni kell a pénzünket – nem biztos, hogy kipróbálnám magam az általuk ajánlott piacon. Nagyon más az életem és 10 év alatt a világ is sokat változott. Nagyon leegyszerűsítve, a fejlett társadalmak már meghaladták a munka-tőke alapú gazdaságot és a tudásalapúra váltottak. A munka-tőke a mostani felnőttek dolga, hogy azzal valamilyen alapot adhassanak a gyerekeiknek, hogy ők jobb alappal kezdhessék meg a saját, már tudásalapú életüket, lehetőleg valami civilizált helyen, ahol ez már alap. Szemmel láthatóan már a Magánpénzügyi Akadémia is ebből él elsősorban (tudás+marketing).
    A marketingben egy kis zavaró (mert félrevezető) elemet említek, miszerint ügyfeleik már több, mint 3 milliárd forint vagyonnövekedést értek el az elmúlt 5 évben. Ez évente átlagban 600 millió, havonta 50 millió. Tudom,a halmozódások miatt nem így kell számolni, de most egyszerűsítek. Bevallottan 25 ezer ügyfelük van, az fejenként 2000 Ft/hó vagyonnövekedés. Arra nincs adat, hogy ezt mekkora befektetéssel érték el és az hogyan oszlik meg arányaiban az ügyfelek között, vagyis hozamadatunk sincs. Ez így csak egy üres, ámde jól hangzó szám, még ha az állítás igaz is.

Comments are closed.